|
|
Voksenpedagogikk og didaktikk i norsk som andrespråkfra en utøvende lærers synspunkt.v/Marit
Heggland Peda/paidos
= gutt/barn Agogos
= den som følger barnet (gutten) til akademiet slik at han kunne lære=
tilrettelegger Andras
= mann/menneske Andragog=
den som følger mannen (den voksne) til lærestedet Pedagogikkbegrepet
er egentlig et begrep med flere betydninger.
Definisjon Pedagogikk er læren om det å planlegge og legge til
rette for læring, samt utvikling og forskning innenfor pedagogisk
arbeid. Voksenopplæringsloven definerer voksne som ”voksne
med praksis fra arbeids- og samfunnsliv”. Didaktikk Didaktikk
er kjernen i pedagogikken -
betyr
undervisningslære -
grunnleggende
spørsmål: hva, hvordan, hvorfor -
Hvilke mål
er viktige? -
Hva skal
innholdet bestå av? -
Hvilke
metoder er naturlig å benytte? -
Hva ble
resultatet – ble målet nådd? -
Hvorfor
var alle valgene viktige og hensiktsmessige? Hvorfor-spørsmålet
knytter refleksjonen vår opp mot etiske og moralske forhold. Det
finnes mange pedagogiske og didaktiske tradisjoner. Hvordan disse grupperes, henger
sammen med ulike måter å forstå virkeligheten på -
ulike måter å vektlegge enkelte sider ved disse tradisjonene på. Vi
kan med andre ord si at ulike måter å gruppere teoretiske tradisjoner på
bunner i valg
og preferanser knyttet til grunnleggende verdier hos dem som presenterer de
ulike grupperingene.
Tradisjonene
er tuftet på ulike grunnsyn: menneskesynet,
samfunnssynet, kunnskapssynet og/eller læringssynet. Disse
henger sammen på ulike måter. Menneskesyn - Er mennesket fritt eller ufritt? -
Er
mennesket aktivt eller passivt? -
Er
mennesket først og fremst et individ, eller er det et sosialt vesen? -
Er
mennesket i utgangspunktet godt eller ondt? -
Er
mennesket primært et subjekt eller et objekt? Teorier
om mennesket: (McGregor, 1960)
Teorien
fungerer som en selvoppfyllende profeti! Samfunnssyn -
Er
samfunnet menneskeskapt eller bare styrt av mennesker? -
Er
samfunnet et produkt først og fremst av individer eller av grupper av individers virksomhet? -
Er
samfunnet bare ondt, eller er det også godt? -
Hvilken
funksjon og rolle har samfunnet? 1.
Er
samfunnet et fengsel hvor mennesket ikke har påvirkningsmulighet
– hvor mennesket ikke skaper den sosiale virkelighet (samfunnet)? 2.
Er
samfunnet et dukketeater hvor dukkene (menneskene) spreller i enden av usynlige
tråder,
og hvor andre har kontrollen over trådene og dukkene? 3.
Er
samfunnet et teater hvor rollene spilles med deltakelse av rolleinnehaverne,
og hvor rolleinnehaverne selv bestemmer en del, men andre regissører også
finnes
og gir rollene innhold? Disse
tankene kan være klargjørende og synliggjøre den enkeltes samfunnssyn. Kunnskapssyn -
Er
kunnskapen universell (gyldig over alt) eller er den kontekstavhengig
(gyldig kun i bestemte situasjoner eller blant bestemte grupper av
mennesker) på arbeidsplassen? -
Skal
kunnskap bare formidles, eller skal den bare erfares? -
Er det
noen som eier kunnskapen mer enn andre? -
Kan og bør
kunnskapen etterprøves eller er den upåvirkelig over tid? Læringssyn
-
Lærer
mennesket på bakgrunn av tidligere erfaringer? -
Lærer
mennesket bare gjennom handling? -
Skjer læring
bare i samspill med andre mennesker? -
Lærer
mennesket bare ved at andre formidler kunnskap? -
Lærer
mennesket gjennom hele livet? -
Lærer
mennesket bare gjennom imitasjon? LæringVoksne lærer ikke på en annen måte enn barn og unge, men siden gruppenes forutsetninger er ulike, forutsetter voksenopplæringsloven en opplæringssituasjon som er spesielt tilpasset voksnes interesser og behov. Livssituasjonen til voksne er annerledes; innholdet må imøtekomme interesser og behov hos voksne.
Lærerrollen Den
opplæringsansvarlige som -
motivator -
tilrettelegger
-
veileder
Veiledning Definisjon: Veiledning
er en pedagogisk og relasjonell prosess med oppdagelse og læring, vekst
og utvikling som mål og der den lærende er i fokus. Veiledning
krever: -
respekt -
empati -
åpenhet -
kunnskap Viktig
å stille de rette spørsmålene; de
som får veisøkeren til å finne det svaret som er best (for veisøkeren). Rådgiving: En
rådgiver er som ordet tilsier en person som gir råd! Rådgiving
innebærer noen farer: -
rådet
kan skape forventning hos søkeren -
rådet
kan skape forventninger hos den som gir rådet -
rådet
kan være basert på feil premisser -
rådet
kan føre til ansvarsfraskrivelse -
rådgiving
kan være bygget på paternalistisk holdning Vær
bevisst på når du gir råd og hva du vil oppnå med det!!!! Hjelperrollen: Det
er deilig å kunne hjelpe og det er godt å bli hjulpet! Hjelperollen
utvikles gjennom -
ønske om
å kunne lette den andres byrde -
ubevisst
forhold til sin egen rolle som konsulent -
lite tro
på den andres unike evne til å finne egne løsninger -
ønsket
om å være flyktningenes/utlendingenes gode venn -
dårlig
tid -
ønsket
om å unngå konflikter men
: hjelperollen
kan skape -
avhengighet -
uselvstendighet -
takknemlighetsgjeld -
store
forventninger -
feil
oppfatning av et offentlig system - en samhandlingssituasjon der deltakeren blir et objek Den didaktiske
relasjonsmodellen
-
en
helhetlig planleggingsmodell Kan
hjelpe oss til å: -
sikre god
og tilpasset progresjon -
anvende
mange og tilpassede læremidler -
utnytte
tiden læringsmessig effektivt -
støtte
deltakerne i læringsprosessen -
sikre at
de oppgavene deltakerne stilles overfor er målrettede - hjelpe deltakerne med å se sammenhengen i oppbygningen av kunnskape Rammefaktorer: -
tid -
undervisningsrom -
læremidler -
lærerkompetanse -
kobling
til praksis -
gruppestørrelse -
kultur Læreforutsetninger: -
Hva kan
deltakerne fra før? -
Hva vil være
helt nytt? -
Hva er
deltakerne interessert i? -
Hva slags
arbeidsmåter har de erfaring med? -
Har
deltakerne spesielle ressurser eller problemer i forhold til opplæringen? -
Hvilke
forventninger har deltakerne til opplæringen? Mål: Læringsmålene
bør være mest mulig presise og konkrete. Eksempler
på ulike mål: Ferdighetsmål:
Deltakerne skal kunne bruke riktig ordstilling i helsetninger både muntlig og
skriftlig. Kunnskapsmål:
Deltakerne skal kunne reglene for ordstilling i helsetninger. Holdningsmål:
Deltakerne skal vise respekt for de øvrige deltakerne i gruppa, uansett
nasjonalitet, språk, hudfarge, etnisitet osv. Innhold: -
må henge
sammen med læringsmålene i læreplaner, fagplaner, rammeplaner, opplæringsplaner
osv. -
progresjon
og sammenheng må være fornuftig -
viktig å
prioritere -
balanse
mellom ulike typer kompetanse; operativ
kompetanse (
å kunne bruke det man lærer) metodekompetanse
(evnen til å analysere og forstå) samarbeidskompetanse
(evne til å utnytte kunnskaper i samarbeid med andre) -
Hva er
viktigst? Helhet eller spesialisering? Arbeidsmåter: Det
er viktig å legge til rette for arbeidsmåter som gir deltakerne mulighet til
å være aktive og bearbeide den teorien som formidles. Vi
må også ta stilling til følgende
problemstillinger: -
Hvilke
forutsetninger/erfaringer har deltakerne med ulike arbeidsmåter? -
Hvilke
hjelpemidler har vi til rådighet? -
Hva slags
deltakermedvirkning tar jeg sikte på? -
Hvordan
skal jeg behandle kontroversielle tema? -
Hvilke
tidsrammer har jeg til rådighet? -
Hva slags
erfaring har jeg som kursholder med de ulike arbeids- og undervisningsformene? -
Hva slags
plass kan opplevelser få i min undervisning? Vurdering Opplæringen
vurderes i lys av de mål som er satt. Sluttvurdering
er det vanligste. Prosessvurdering: -
stimulere
faglig og personlig utvikling -
gi
tilbakemelding og oppfølging i forhold til arbeidsprosess og resultat -
virke
motiverende og veiledende i fortsatt arbeid -
forbedre
lærerens undervisning og opplæring og tilpasse den til deltakernes behov Grunnleggende
spørsmål: -
Hva skal
vi vurdere? -
Hvordan
skal vi vurdere? -
Hvem skal
vi vurdere? -
Hvorfor
vurderer vi? - Hvem skal ha tilgang til resultatene UndervisningsprinsipperM
–
Motivasjon og/eller motivering S
- Samarbeid E
- Evaluering Motivasjon/motivering
Motivasjon
er det som forårsaker aktivitet av et eller annet slag hos oss mennesker. Graden
av motivasjon blir med andre ord knyttet til engasjement og interesse. Den
interessen som motiverer en person kan ha en indre eller ytre dimensjon:
og aktiviteten (for eksempel deltakelse i voksenopplæringen)
holdes ved like på grunn av interesse for innholdet, lærestoffet
eller de læringsaktivitetene som foregår.
(deltakelse i voksenopplæringen) holdes ved like fordi
deltakeren først og fremst ser utsikten til å oppnå belønning (høyere
lønn) eller et mål som kanskje er saken uvedkommende. Aktivisering
Aktivisering
dreier seg om fokus på arbeidsmåter og hvordan deltakerne skal arbeide
for å lære det som er målet for opplæringen. Vi kan for eksempel snakke om individuelt
arbeid eller gruppearbeid, og valg av organisering må henge sammen med formålet.
Vi
kan f. eks. tenke oss at opplæringen legger vekt på å
Konkretisering
Konkretisering
er fokus på ulike læringskilder som en representasjon av
virkeligheten og har som siktmål å hjelpe kursdeltakerens læring ved å vise
ulike konkrete eksempler på fenomener, temaer, begreper, ideer etc. for
eksempel:
demonstrasjoner, forsøk og dramatiseringer
prosjektarbeid, ekskursjoner etc. Variasjon
Variasjon
innebærer egentlig fokus på motivasjon/motivering og
peker på betydningen av
motivasjon, interesse og fravær av tapersituasjoner
for eksempel forskjellig tempo, forelesning, gruppearbeid,
individuelt arbeid, ekskursjoner osv.
–
er kursdeltakerne med på å bestemme – er de deltakere eller mottakere? Individualisering
Tar
utgangspunkt i at kursdeltakerne har ulike forutsetninger. Med
ulike forutsetninger tenker vi gjerne på erfaringer, kunnskap, kompetanse,
evner og anlegg. På bakgrunn av disse forholdene kan den
kursansvarlige strukturere og organisere opplæringen i forhold til blant annet
dette:
med
sikte på maksimal utvikling og læring. Individualisering
blir ofte koblet sammen med begrepet differensiering som innebærer mye av det
samme. Samarbeid
Samarbeidsprinsippet
innebærer fokus på samhandling
Ut fra et læringsteoretisk synspunkt kan vi se på
samarbeid som et uttrykk for aktivitet blant mennesker, og i vid betydning betyr
dette kommunikasjon - ofte som språklig samhandling mellom mennesker i
sosiale situasjoner. Språket blir slik sett et redskap for læring og et
uttrykk for læringsaktivitet.
Evaluering
( og vurdering)
eller opplæring, avluttende deltakerbevis og lignende)
Evaluering
som prinsipp har ulike funksjoner:
som for eksempel arbeidsgiver – kan også fungere som motivasjon
med behov for eventuell redigering og satsing videre
– kan virke motiverende eller demotiverende
revidering av opplæringen. Evalueringen
kan likevel ta ulike former:
forutsetninger og muligheter.
eller større gruppers resultater.
de krav eller mål som er satt på forhånd – i lære-/studie-/rammeplaner
og lignende. Litteraturliste: Vilt
og uhemmet har jeg brukt følgende fagbøker, forfattere og forelesere for å
koke sammen min egen versjon av dette temaet: Studieheftene til studiet i voksenpedagogikk ved Vox, Oslo, 2003 Heftene er utarbeidet ved Høgskolen i Telemark Halvor Nordskog og Odd Popperud: Modul 1 – Sentrale emner i voksenpedagogikk: NKI-Forlaget, 2000, ISBN 82-562-5023-2 Geir Halland: Modul 2 – Planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring: NKI-Forlaget, 2000, ISBN 82-562-5024-0 Geir Halland: Modul 3 – Observasjon, veiledning og kommunikasjon, NKI-Forlaget, 2000. ISBN 82-562-5027-9 Glenn-Egil Torgersen: Modul 4 - IKT som pedagogisk hjelpemiddel og IKT i Fjernundervisning, NKI-Forlaget, 2000, ISBN 82-562-5026-7 Relevante
og/eller interessante Internettadresser: http://www.unikom.uit.no/studiene/voksenpedagogikk/voksenped2.htm http://www.statsvoks.no/voksen/ind_voks.htm ttp://www.usit.uio.no/velkomstcd/Docs/organisasjon/sthb/uv/pfi/studieplaner/evu / voksenpedagogikk-kurs.html http://www.kvasir.sol.no/c/edu/adult/ |