Podcast i underv.
Startside Opp Producer Medie Encoder Podcast i underv. Camtasia Studio Screencast programmer

 

Bruk av Podcast i undervisningen

Podcasting http://en.wikipedia.org/wiki/Podcasting
er et grasrotfenomen som har vokst fram i kjølvannet av den enorme suksessen til Apples iTunes og iPod. Men hvordan kan vi bruke denne nye publiseringsformen i undervisningen?

Hva er podcast?
Podcasting er et medium for å sende lydopptak fra en hvilken som helst nettbruker til interesserte lyttere verden over. Kort fortalt dreier det seg om radioprogrammer som kan lastes ned fra nettet som lydfiler og spilles av enten på PC/Mac eller hvilken som helst MP3-spiller.

Teknologien er avansert, men enkel i bruk. Alt du gjør er å velge noen radioprogrammer fra en liste, så havner programmene på din Mp3 - spiller neste gang du synkroniserer. Med andre ord kan du ta med deg dine favorittradioprogrammer og lytte til dem overalt. Selv bruker jeg den gratis musikkspilleren iTunes til å laste ned podcaster. Den har en egen funksjon som heter Podcaster og som gjør det mulig for meg å abonnere på Podcaster, ved at hver Podcast har en unik nettadresse som en RSS-feed. De blir automatisk oppdatert her gang du bruker iTunes.

Podcast i undervisningen
Vi kan bruke Podcast til så mangt i undervisningen. For det første kan vi lytte til Podcaster. Blant annet kan du i dag lytte til hele 11 av NRK sine radiosendinger som podcast. Programmene vil være gratis tilgjengelig i sju dager etter siste utsending. Tjenesten er i en pilotfase. Av programmene kan nevnes Dagsnytt 18.00 (http://www.nrk.no/
programmer/sider/dagsnytt
_atten/), Her og Nå (http://www.nrk.no/programmer/sider/her_og_naa/), Kurer (http://www.nrk.no/programmer/radio/kurer/), Studio Socrates (http://www.nrk.no/programmer/radio/studio_sokrates/), Språkteigen (http://www.nrk.no/programmer/sider/spraakteigen/), Ut i verden (http://www.nrk.no/programmer/sider/ut_i_verden/) og Urørt (http://www11.nrk.no/urort/). Slik kommer du i gang (http://www.nrk.no/tjen-ester/podkast/5060290.html). Les mer på NRK sine nettsider(http://www.nrk.no/
programmer/radio/kurer/5227923.html ).
Svensk Radio (http://www.sr.se/
cgibin/mall/index.asp?ProgramID=2332), Danmarks Radio (http://dr.dk/podcast/) og BBC (http://www.bbc.co.uk/radio/downloadtrial/) er også i full gang. Vi kan også kose oss med tilbudet internasjonalt (http://www.podcast.net/).
Hvorfor ikke bruke Podcaster i språkundervisningen? Et eksempel her er”English as a Second Language Podcast.” (http://podcasts.yahoo.com/
series?s=5affc3f4d0fc40be060e2ac3ce93fe84)Den sendes daglig og varer 15- 20 minutter med et nytt tema. 47 sendinger ligger ute så langt.
Til bruk i mediefaget anbefales Kurer (http://www.nrk.no/programmer/radio/kurer/) - radio om radio, og IT-avisens podcast (http://www.itavisen.no/
podcast/) om nye medier.

Personlige publisenter
Men det som gjør det ekstra spennende med Podcast er muligheten for elevene å bli personlige publisenter. I høringsutkastet til ny læreplan i Medie – og informasjonskunnskap står det at elevene skal bruke ulike former for personlige formidlingsmedium. Her er Podcast midt i blinken.
Produksjonen kan gjøres enkelt. Selv bruker mine elever et lydredigeringsprogram som heter Audacity (http://audacity.sourceforge.
net/). For å konvertere lyden til MP3-format, må de laste ned en dekoder som heter LAME (http://www.edhsonline.org/other/audacity/
audacity_lame_install).
Vi har denne høsten sett og analysert nyheter i ulike medier. Jeg valgte i forlengelsen av dette å gi elevene i oppgave å lage en Podcast med nyheter som tema, og hvor de skulle bruke sine kunnskaper om nyheter.

Opphavsrett
Et av de første problemene elevene møter er bruk av musikk og annen lyd. Her er det en utmerket anledning å ta opp problematikken rundt opphavsrett, nett-etikk og personvern (http://www2.skolenettet.no/personvern/).

Nå finnes det heldigvis mye musikk tilgjengelig på nettet som er rettighetsklarert. Blant annet Uhørt sine sanger (http://www.uhort.no/index.
php?kontekst=PodsafeMusic) som er godkjent for Podcast, Podsafe music for network (http://music.podshow.com/), multimediebasen på Skolenettet (http://mmb.ls.no/eway/?), musikkarkivet til Multimediabyrån (http://www.multimedia.
skolutveckling.se/scripts/
view/frame.asp?i=502) og Creative commons database (http://creativecommons.org/audio/).
Mine elever bruker for det meste musikk fra Uhørt som er klarert for podcast (http://www.uhort.no/index.
php?kontekst=PodsafeMusic) og jingler fra multimediabasen (http://mmb.ls.no/eway/?) til Skolenettet.

Publisering
Etter hvert har det kommet mange tilbud på nettet for publisering av Podcaster. Vi har valgt å bruke IT-avisens Freecast (http://www.itavisen.no/services/freecast/). Det er en gratistjeneste hvor det er enkelt å publisere, samt at man til enhver tid kan se hvor mange lyttere man har. I tillegg kan lyttere gi Podcasten kommentarer og terningskast (http://www.itavisen.no/services/phorum/showTopic.php?
freecastSendingId=95). En utmerket funksjon hvor andre medieelever kan komme med konstruktiv kritikk. Dessuten er det mulig å abonnere på en RSS-feed fra podcasten (http://freecast.itavisen.no/
?freecastId=76).
Et alternativ kunne være Bloggskaperen Evan Williams`s (http://www.blogger.com/profile/1) prosjekt Odeo (http://www.odeo.com/) hvor du kan lytte (http://www.odeo.com/
listen), laste ned (http://www.odeo.com/sync)og lage Podcasts (http://www.odeo.com/
create/). Ikke minst det nettbaserte innspillingsstudioet hvor jeg kan spille inn egne Postcaster, har jeg sansen for.
Elevenes Podcast heter KVS Casting (http://www.itavisen.no/services/freecast/showFreecastSendings.php?freecastId=76). Til nå er det lagt ut seks Podcaster, og flere er på veg.
Hvorfor ikke gå inn og kommenter elevenes produksjoner?

Søketjenester
Yahoo (http://www.yahoo.com/) ble først av de store søketjenestene med egen søketjeneste for podcast. 9. oktober i år ble Yahoo Podcast Beta (http://podcasts.yahoo.com/) lansert. Yahoo Podcast er en katalog over podcasts med søkemuligheter og muligheter til å lytte og publisere i samme grensesnitt. Dessuten finner du gode forklaringer på hva en podcast er (http://podcasts.yahoo.com/start?i=1), hvordan lytte (http://podcasts.yahoo.com/start?i=3) og hvordan man selv lager og publiserer egne podcasts (http://podcasts.yahoo.com/
publish).

Se også nyttige nettsteder for podcasting og videoblogging. (http://www.journalisten.no/
artikkel_od.asp?GUID=%7b324DDB07-5B29-4605-B033-3A4E13BA5FC7%7d&TemaID=195&KategoriID=3)

Noen ideer og noe som er uavklart
Egentlig er det bare fantasien som begrenser vår bruk av podcaster i undervisningen. Her har dere noen flere forslag:

• Opptak av forelesninger til elever som har vært fraværende
• Opptak av læreboktekst slik at man kan repetere teksten mens man er på tur, i bilen etc.
• Elevene kan ta opptak underveis i et prosjekt som en egen logg eller refleksjonsnotat
• Språktrening for å forbedre uttalen
• Muntlige reportasjer fra ekskursjoner og lignende
• Opptak av fuglesang i biologien

Og til slutt noe som er uavklart:

• Hvem eier podcastene?
• Kan podcastene gjenbrukes?

Her mangler vi klare retningslinjer for skolebruk. Kanskje er creative commons-lisenser på norsk ett skritt i riktig retning?

Artikkelen er hentet fra Skolemagasinet 1/2006. Da artikkelen var vanskelig å like til har jeg lagt ut hele artikkelen på nytt. Artikkelen er skrevet av Jan Arve Overland.